Kamis, 12 November 2015

The Jenis utama Perubatan Alternatif - Cari Daripada Yang Satu Adakah Terbaik Untuk Anda

The Jenis utama Perubatan Alternatif - Cari Daripada Yang Satu Adakah Terbaik Untuk Anda

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat minat yang meningkat dalam jenis alternatif perubatan, kedua-dua di pihak pesakit dan doktor. Walaupun doktor konvensional telah memasukkan sebahagian daripada rawatan ini ke dalam kaedah mereka sendiri, sebagai ubat pelengkap, ramai pesakit mendapatkan daripada perubatan alternatif sebagai pengganti atau teman untuk rawatan tradisional yang diterima.

Tidak ada definisi mudah perubatan alternatif, kerana ia merangkumi seperti pelbagai ubat, tetapi ia boleh paling hanya ditakrifkan sebagai ubat yang bergantung kepada kaedah di luar bidang perubatan Barat konvensional. Rawatan ini tidak dapat sedia diringkaskan, kerana mereka begitu banyak, tetapi NCCAM telah mengklasifikasikan mereka ke dalam lima kategori asas untuk pemahaman lebih mudah.

Dua kategori tersebut, yang bergantung kepada campur tangan bukan fizikal, adalah ubat minda-badan dan ubat-ubatan tenaga. Ubat minda-badan merujuk kepada orang-orang jenis perubatan alternatif yang mengikut premis asas bahawa penyembuhan badan boleh dicapai melalui pemikiran. Termasuk dalam kategori ini ialah rawatan seperti hipnoterapi, biofeedback, terapi humor, meditasi dan yoga. Ubat tenaga berikut teori bahawa penyakit adalah disebabkan oleh gangguan kepada medan tenaga badan. Healing gejala dicapai melalui mengembalikan keseimbangan ke medan tenaga ini. Pengelasan ini termasuk rawatan seperti reiki, qi gong, akupunktur, dan sentuhan penyembuhan.

Kedua-dua klasifikasi datang adalah terapi berasaskan biologi dan kaedah manipulasi & berdasarkan badan. Terapi berasaskan biologi adalah orang-orang yang bergantung kepada bahan yang terdapat dalam alam semula jadi untuk rawatan atau pencegahan. Ini termasuk rawatan pemakanan, vitamin dan makanan tambahan, ubat-ubat herba, dan beberapa rawatan tertentu seperti rawan jerung untuk kanser. Kaedah manipulasi dan berdasarkan badan adalah mereka bentuk perubatan alternatif yang menyesuaikan atau memindahkan bahagian badan untuk merawat apa yang boleh menjadi keadaan yang tidak berkaitan. Kategori ini termasuk kaedah seperti terapi urut, kiropraktik, osteopati, refleksologi dan teknik Alexander.

Pengelasan luas perubatan alternatif adalah bahawa sistem perubatan keseluruhan. Ia merujuk kepada pendekatan yang maju sepenuhnya berasingan daripada allopathic, perubatan tradisional Barat. Termasuk dalam kategori ini ialah kaedah seperti perubatan tradisional Cina, ubat asli Amerika, dan perubatan Ayurvedic, semua yang telah dibangunkan dalam budaya yang sangat berbeza. Tetapi pengelasan ini juga termasuk pendekatan seperti homeopati dan naturopati juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar