Kamis, 12 November 2015

Memahami Sinus anda Masalah A Little Lebih Baik

Memahami Sinus anda Masalah A Little Lebih Baik

Adakah anda menghadapi masalah resdung lagi? Jangan risau. Kami di sini untuk memberikan anda beberapa maklumat yang diperlukan untuk membantu anda lebih memahami dilema anda. Tanpa rawatan yang betul, keadaan anda boleh menjadi serius atau kronik di mana ia menjadi satu perkara biasa yang tidak hilang tanpa penjagaan khas! Jadi teruskan membaca dan mengetahui lebih lanjut tentang kesihatan anda dan bagaimana untuk menjaga diri anda sihat.

The Sinus

Kita bercakap tentang sinus paranasal. Ini adalah poket udara dipenuhi terletak di tulang muka dan sekitar rongga hidung mengikut American Rhinological Society. Terdapat empat pasang: Maxillary yang terletak di pipi di bawah mata, frontal yang terletak di dahi, ethmoids yang 6-12 poket kecil yang terletak di antara mata, dan pasangan itu sphenoid yang di belakang ethmoids lebih dekat ke otak . Setiap pasangan mempunyai pembukaan atau petikan yang menghubungkan mereka ke hidung. Laluan ini dipanggil ostium itu.

Sinus dipenuhi dengan sel-sel khas atau epitelium. Lapisan ini merembeskan mukus dan menyimpan udara yang kita sedut panas dan lembap. Epitelium ini juga menggunakan silia, struktur lama yang bekerja untuk menggerakkan lendir dalam arah yang tertentu untuk mengalirkan mukus keluar dari rongga dan petikan.

Sinusitis

Ini adalah keradangan atau jangkitan pada mana-mana sel-sel yang melapisi bahagian sinus. Keradangan ini boleh menyebabkan lapisan membengkak dan sempit. Oleh kerana laluan yang sempit, bengkak boleh menyebabkan mereka membengkak menutup, menghalang saliran mukosa yang tetap. Menurut American Academy of Otolaryngology (AAO), kira-kira 37 juta rakyat Amerika mengalami ini setiap tahun.

Akut dan kronik

Menurut Klinik Mayo, biasanya ada dua jenis resdung: akut dan kronik. Kedua-dua gejala yang sama hadir: tebal kuning atau hijau pelepasan, kesesakan, sakit dari kawasan-kawasan di sekitar mata, hidung, dan dahi, sakit gigi, dan rasa atau bau kemerosotan nilai. Perbezaan utama antara kedua-dua adalah yang biasanya bentuk akut akan hilang dengan sendiri, walaupun tanpa rawatan. Borang yang kronik akan berterusan untuk lebih daripada 3 bulan pada satu masa dan biasanya memerlukan beberapa bentuk rawatan, mengikut AAO.

Bentuk akut biasanya disebabkan oleh sejuk (jangkitan virus) biasa walaupun jangkitan bakteria dan kulat serta alahan juga boleh menjadi sebaliknya. Borang yang kronik biasanya disebabkan oleh alahan, jangkitan, keabnormalan hidung seperti septum sesat hidung atau polip, atau trauma ke muka menurut Klinik Mayo.

Rawatan

Klinik Mayo menunjukkan bahawa dalam kes-kes rawatan akut selain daripada ubat penjagaan diri dan teknik biasanya tidak diperlukan. Penjagaan diri termasuk menggunakan neti pot untuk pengairan sinus cahaya, banyak rehat, minum jumlah yang betul air, dan penyedutan wap. Klinik Mayo mencadangkan semburan hidung atau ubat penahan sakit untuk membantu menangani gejala.

Bagi kes-kes kronik, Klinik Mayo mencadangkan kortikosteroid atau ubat-ubatan anti-radang untuk membantu meringankan bengkak. Oleh kerana alahan adalah satu lagi sebab yang sama, imunoterapi juga dicadangkan. Rawatan ini kelihatan untuk menurunkan rasa mudah terpengaruh badan anda daripada alahan yang menyebabkan bahan-bahan, berpotensi mengurangkan atau menghapuskan anda alahan anda untuk kebaikan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, seperti keabnormalan hidung atau menyimpang septa hidung, pembedahan mungkin diperlukan.

Walaupun antibiotik kekal cadangan garis dasar, Klinik Mayo dan AAO kedua-dua menunjukkan bahawa mereka mungkin tidak diperlukan dalam kebanyakan kes. Klinik Mayo menyatakan bahawa antibiotik biasanya yang tidak perlu dalam kes-kes akut dan kes-kes kronik biasanya disebabkan oleh sesuatu yang lain daripada jangkitan bakteria, menjadikan antibiotik tidak berguna. The AAO menyarankan diagnosis yang betul sebelum menetapkan antibiotik untuk mengelakkan risiko antibiotik berlebihan.

Komplikasi daripada Masalah Sinus

Biasanya gejala sinusitis boleh diurus. Walau bagaimanapun, keadaan ini boleh membawa kepada beberapa komplikasi serius jika tidak dirawat. Jangkitan orbit atau jangkitan mata adalah salah satu komplikasi yang boleh berlaku. Jika jangkitan merebak kepada mata, anda boleh kehilangan pergerakan mata, pengalaman sakit mata, dan juga kehilangan penglihatan anda. Jangkitan ini juga boleh merebak ke otak, menyebabkan membran lapisan otak membengkak dalam keadaan yang dikenali sebagai meningitis. Ini adalah sangat jarang berlaku tetapi amat serius dan itulah sebabnya ia sentiasa lebih baik untuk berunding dengan doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar