Kamis, 12 November 2015

Cara Untuk Merawat Kutu Kepala Berkesan

Cara Untuk Merawat Kutu Kepala Berkesan

Selalu ada orang di luar sana yang mempunyai salah faham pada kutu kepala dan merawat masalah tersebut. Jika orang boleh mendapatkan fakta yang tepat, mereka boleh mula mengambil tindakan segera untuk mencari punca dan menyelesaikan masalah serangan kutu berkesan.

Pertama sekali, anda perlu tahu fakta dan mitos mengenai kutu dan bagaimana mereka mempengaruhi kita. Mereka tidak mempunyai sayap, dengan itu mereka tidak boleh terbang atau melompat dan hanya boleh merangkak. Walaupun mereka boleh berjangkit melalui hubungan secara langsung, mereka tidak menghantar penyakit berbahaya kepada manusia. Mereka juga tidak berjangkit oleh haiwan. Sebaliknya, kutu sedang merebak dari seorang ke seorang yang lain melalui hubungan secara langsung dengan satu sama lain atau hubungan dengan barang-barang yang dipenuhi, seperti dipenuhi berus, sikat, topi dan peralatan tempat tidur.

Satu lagi salah faham umum bahawa orang ada adalah bahawa kutu boleh hidup ke atas manusia untuk masa yang lama. Tiada kutu keraguan adalah bergantung kepada manusia untuk makanan (mereka menghisap darah dari kulit kepala) dan kehangatan, jangka hayat mereka hanya 30 hari. Jika mereka berada jauh dari kulit kepala, mereka hanya boleh hidup selama 24 jam akan datang.

Orang juga mempunyai persepsi bahawa mereka yang mempunyai rambut panjang dan mereka yang tidak mencuci rambut selalunya akan mendapat kepala kutu dengan mudah, dan ini adalah tidak benar sama sekali. Malah, kutu boleh hidup di atas kepala orang lain sama ada anda mempunyai rambut yang baik atau buruk kebersihan diri, panjang atau pendek. Selagi mereka dapat mencari peluang untuk mendapatkan di atas kepala manusia, mereka akan tinggal di sana. Walau bagaimanapun, ketua masalah kutu adalah lebih biasa di kalangan kanak-kanak, kerana mereka sering bersentuhan dengan kanak-kanak lain (yang mungkin dijangkiti) semasa bermain masa. Dewasa boleh mendapatkan mereka juga.

Perkara pertama yang anda boleh lakukan apabila merawat kutu kepala adalah dengan menggunakan syampu khas berubat yang akan membunuh mereka, ikut dengan menggunakan sikat kutu khas untuk menyisirnya keluar semua telur kutu dan kutu. Anda juga akan mempunyai untuk mencari semua item yang orang yang dijangkiti telah bersentuhan dengan dan kemudian melakukan pembersihan menyeluruh dengan perkara ini. Fokus utama adalah untuk mencuci semua barangan rumah kepala bersentuhan dengan kerap, seperti cadar, sarung, selimut dan lain-lain Baling ini dalam mesin basuh dan basuh dengan air panas. Ini kerana kutu tidak boleh hidup di atas 125 darjah Fahrenheit selepas 10 minit. Perkara-perkara yang tidak boleh dibasuh mesin, seperti bantal, selimut, alat permainan atau kusyen boleh diletakkan di dalam pengering pada kitaran panas selama kira-kira dua puluh minit untuk mencapai hasil yang sama.

Anda juga boleh menghantar perkara-perkara ini untuk mengeringkan pembersihan atau meletakkan mereka di dalam beg kedap udara selama 2 minggu untuk mati sesak nafas mereka. Berus dan sikat boleh diletakkan ke dalam periuk air panas dan terus menjadi panas di dapur untuk sepuluh minit akan datang, dengan menggunakan suhu 150 darjah Fahrenheit. Jika sikat dan berus anda tidak selamat untuk pemanasan, anda juga boleh rendam selama satu jam di Lysol atau Dettol penyelesaian, yang boleh cukup untuk membunuh mereka.

Perkara lain yang perlu untuk bekerja di adalah permaidani rumah, perabot upholsteri, tilam, tempat duduk kereta anda dan dalaman kereta. Mereka perlu berhati-hati vakum dan dibersihkan bagi membersihkan mana-mana kutu yang hidup dalam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar