Kamis, 12 November 2015

Adakah Terdapat Rawatan Asli Untuk IBS?

Adakah Terdapat Rawatan Asli Untuk IBS?

IBS atau Sindrom Usus Mudah Rengsa adalah penyakit yang boleh menjadi lebih teruk dengan tekanan. Ia adalah satu penyakit yang orang mendapati memalukan untuk bercakap tentang, dan banyak orang mungkin mempunyai syarat untuk tahun sebelum mereka mendapatkan nasihat perubatan. Ia boleh menjadi sangat tidak menentu menyebabkan masalah apabila seseorang itu keluar di khalayak ramai. Ia boleh menyebabkan orang menjadi sedar diri di khalayak ramai, kerana ia boleh menyebabkan keinginan secara tiba-tiba untuk membuang air besar apabila seseorang itu telah melakukan sesuatu yang mungkin membuat mereka gementar, kata ucapan. Ia mempunyai pelbagai gejala yang berbeza, termasuk cirit-birit, sembelit, gas, kembung dan senak. Walaupun ia tidak benar-benar tahu apa yang menyebabkan ia, terdapat beberapa rawatan semula jadi untuk IBS yang boleh membantu mengurangkan gejala dan membantu anda menjalani kehidupan yang lebih normal.

IBS (Sindrom Usus Mudah Rengsa) adalah suatu keadaan perut yang melibatkan pengecutan perut yang tidak normal menyebabkan sakit perut, kembung, sembelit dan cirit-birit berselang-seli, dan boleh menyebabkan loya dan muntah-muntah. Tanda-tanda boleh berbeza-beza banyak dari seorang ke seorang yang akan datang. Ia boleh dicetuskan oleh banyak perkara yang berbeza, seperti intolerans makanan, tekanan, jangkitan perut, dan ketidakseimbangan dalam bakteria baik dan buruk. Walaupun ia adalah satu masalah yang besar kepada ramai orang (ia memberi kesan kepada lelaki, wanita dan kanak-kanak daripada semua peringkat umur) ia tidak membawa kepada apa-apa masalah yang serius. Perlu disahkan oleh seorang doktor untuk mendapatkan rawatan yang betul, tetapi terdapat beberapa rawatan semula jadi yang anda mungkin ingin mempertimbangkan.

Makanan yang kita makan boleh menjejaskan IBS (Sindrom Usus Mudah Rengsa) gejala. Jumlah teh, kopi, kola dan coklat dimakan perlu dikurangkan atau dihapuskan. Beberapa gejala boleh dikaitkan dengan sensitif terhadap makanan tertentu, atau mungkin intoleransi terhadap makanan tertentu, seperti intoleransi laktosa. Ketidakseimbangan dalam bakteria baik dan buruk dalam badan boleh menjadi faktor penyumbang. Tekanan, kebimbangan dan kemurungan juga boleh menyumbang kepada keadaan. Mengambil antibiotik, julap atau yang rendah pada serat makanan boleh menyumbang kepada masalah ini juga. Jadi mari kita lihat beberapa perkara yang boleh kita lakukan untuk membantu mengurangkan masalah ini.

Kami perlu meningkatkan jumlah air yang kita minum, dan kita juga boleh meningkatkan jumlah buah-buahan mentah dan sayur-sayuran yang kita makan. Buah-buahan mentah dan sayur-sayuran mengandungi berlaku secara semulajadi enzim yang membantu kerja-kerja sistem pencernaan yang lebih baik (walaupun sesetengah orang mempunyai masalah makan makanan mentah). Sebab-sebab mereka perlu dimasak adalah kerana suhu yang tinggi membunuh enzim. Ini juga akan meningkatkan pengambilan serat yang juga boleh membantu untuk melegakan gejala. Oleh kerana tekanan boleh menjadi faktor penyumbang, ia boleh membantu untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti yang boleh membantu mengurangkan tekanan, seperti meditasi.

Beberapa perubahan gaya hidup boleh pergi jauh ke arah mengurangkan gejala IBS. Anda boleh mendapatkan latihan lebih dan pastikan anda minum air yang mencukupi setiap hari. Anda juga boleh menonton apa yang anda makan dan melihat jika terdapat apa-apa makanan tertentu yang boleh menyebabkan anda masalah. Anda juga boleh cuba untuk mendapatkan rehat yang secukupnya dan cuba untuk mencari cara-cara untuk berehat dan meningkatkan keupayaan anda untuk menghadapi keadaan tertekan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar