Kamis, 12 November 2015

Pelepasan Sembelit - Pemulihan semula jadi

Pelepasan Sembelit - Pemulihan semula jadi

Orang yang mengalami sembelit mendapati sukar untuk bergerak usus mereka. Najis mereka sering keras dan kering. Sembelit boleh diiringi oleh sakit perut, kembung, kejang dan loya. Masalah ini biasanya disebabkan oleh pemakanan yang tidak sihat dan kurang bersenam. Sering kali, perubahan dalam diet dan gaya hidup boleh membawa kelegaan untuk sembelit.

Sembelit berlaku apabila pergerakan makanan melalui usus atau besar usus diperlahankan atau dihentikan. Ini boleh disebabkan oleh penyakit, ubat-ubatan tertentu, mengandung, penuaan, perubahan pemakanan, dan lain-lain

Over-the-kaunter ubat-ubatan boleh membawa kelegaan untuk sembelit, tetapi mereka tidak semestinya pilihan yang terbaik. Selain daripada menjadi mahal, mereka boleh mempunyai kesan sampingan yang tidak diingini. Malah, jika anda menggunakan julap terlalu lama badan anda boleh menjadi bergantung kepada mereka supaya anda akan mendapati sukar untuk membuang air besar teratur tanpa mengambil julap.

Ubat semula jadi membawa kelegaan terbaik sembelit. Ubat-ubatan ini tidak akan menyebabkan kesan sampingan yang tidak diingini dan sering mudah didapati. Mereka juga menggalakkan sistem penghadaman yang lebih sihat.

Lebih Fiber

Makan lebih buah-buahan dan sayur-sayuran adalah salah satu ubat yang terbaik untuk sembelit. Serat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran menambah pukal kepada najis, menjadikannya lebih mudah untuk lulus. Anda juga boleh meningkatkan pengambilan serat pemakanan dengan memakan bijirin gandum dan buah-buahan kering seperti prun, kismis, aprikot dan buah ara. Sayur-sayuran berdaun hijau mengandungi banyak serat. Minta mereka mentah dalam salad segar untuk hasil yang terbaik.

Minum banyak air

Pastikan anda minum air yang banyak dan buah-buahan atau sayur-sayuran. Cecair membantu menjaga najis lembut. Jika anda sembelit, anda perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari. Ini menghidrat badan anda, membolehkan aliran yang betul kelembapan dalam saluran pencernaan, dan menjadikannya lebih mudah untuk lulus najis.

Tambah Bran untuk Makanan

Diet harian anda hendaklah mengandungi 20 hingga 35 gram serat. Jika anda mendapati sukar untuk mendapatkan serat yang cukup dalam diet anda, anda boleh menambah sedikit dedak atau belum diproses bran pengilang kelapa sawit untuk bijirin, makanan yang dipanggang atau buah-buahan. Sesetengah orang mengalami kembung dan gas untuk beberapa minggu selepas termasuk dedak dalam diet mereka. Buat perubahan diet perlahan-lahan supaya sistem pencernaan anda boleh menyesuaikan diri.

Jika anda mendapat serat yang mencukupi daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, ia mungkin tidak perlu untuk menambah dedak untuk makanan anda.

Perubahan gaya hidup

Jika anda menjalani kehidupan yang tidak aktif, anda boleh mendapatkan kelegaan daripada sembelit dengan membuat beberapa perubahan dalam gaya hidup anda. Senaman fizikal yang kerap adalah ubat yang sangat berkesan untuk sembelit. Juga, pastikan anda tidak menahan untuk membuang air besar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar