Kamis, 12 November 2015

Bagaimana Mengatasi Kebimbangan Tanpa Dadah

Bagaimana Mengatasi Kebimbangan Tanpa Dadah

Walaupun tidak keadaan perubatan yang semata-mata, kebimbangan adalah masalah yang menjejaskan 97% daripada penduduk dunia, dengan darjah yang terdiri daripada sederhana kepada teruk. Ia adalah suatu keadaan perasaan dengan perubahan emosi, kognitif dan tingkah laku yang menyebabkan satu perasaan yang tidak menyenangkan secara keseluruhan. Tanda-tanda kebimbangan termasuk debaran jantung, ketegangan, loya, keletihan, sakit dada atau sakit perut. Jika gejala-gejala ini menjadi teruk, keadaan ini disebut sebagai gangguan kebimbangan. Doktor di Amerika Syarikat biasanya menetapkan ubat-ubatan untuk apa yang mereka panggil serangan panik, perasaan yang di mana orang yang merasakan bahawa mereka akan pengsan atau mati.

Walaupun terdapat beberapa ubat-ubatan yang disyorkan oleh doktor, terdapat beberapa ubat semula jadi untuk kebimbangan yang membantu dalam rawatan keadaan, tanpa mendedahkan badan anda untuk ubat-ubatan yang boleh menyebabkan kesan sampingan jangka panjang, seperti pergantungan kepada dadah sendiri. Antara yang terbaik ubat semula jadi untuk kebimbangan boleh didapati di rumah, di dapur anda dan akan memperbaiki keadaan anda jika diambil secara teratur. Oleh kerana ubat-ubatan ini adalah semulajadi, tidak ada kesan sampingan sama sekali.

Discovery Health mencadangkan urut dengan minyak panas. Jika anda mempunyai minyak bijan di pelupusan anda, itulah yang paling baik tetapi jika tidak, anda boleh menggunakan kelapa atau minyak bunga matahari. Panaskan minyak untuk menjadikannya panas dan urut seluruh badan anda termasuk kulit kepala anda sebelum mandi pagi anda. Basuh dengan air suam dan gel mandian kegemaran anda atau sabun dan anda tidak akan perlu bimbang tentang kebimbangan. Anda juga boleh menggunakan ini sebelum tidur jika kebimbangan yang menyebabkan insomnia.
Kebimbangan juga boleh disebabkan oleh kekurangan yang teruk kalium dan asid folik. Ini adalah perkara biasa dalam orang-orang yang tidak mengambil makanan biasa atau hidup pada makanan yang diproses. Mengambil vitamin dan mineral adalah salah satu ubat semula jadi untuk kebimbangan. Jika tidak, termasuk makanan seperti bawang dan saderi dalam diet anda.
Walaupun tidak di kalangan ubat semula jadi untuk kebimbangan per se, bercakap mengenai keadaan dengan rakan atau ahli keluarga boleh membantu anda berasa lebih baik. Fikirkan ini sebagai jalan keluar daripada mengambil ubat-ubatan yang mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan dalam jangka masa panjang.
Bau oren! Ramai orang mencari aroma oren sangat menenangkan. Simpan botol minyak pati oren berguna, sama ada dalam beg anda atau di rumah. Menambah setitik minyak pati oren untuk air mandi juga boleh membantu anda berasa lebih baik. Anda boleh memilih mana-mana minyak pati yang anda suka.
Terdapat beberapa ubat semula jadi untuk kebimbangan yang boleh membantu anda berasa lebih baik. Sesetengah orang suka untuk berjoging di manakala yang lain mendengar muzik berasa lebih baik. Kebimbangan adalah reaksi semula jadi badan terhadap mana-mana keadaan tidak selesa dan ia bukan sesuatu yang kekal. Dalam sebarang kes, rawatan adalah mungkin tetapi berikut ubat semula jadi untuk kebimbangan boleh membantu anda dalam mencari penyelesaian semula jadi untuk masalah ini. Banyak pakar-pakar perubatan kini lebih suka untuk menyediakan ubat semula jadi untuk kebimbangan kepada pesakit mereka, tempahan ubat-ubatan dan rawatan allopathic untuk kebimbangan yang teruk sahaja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar