Kamis, 12 November 2015

Ice Atau Haba? Jawapan sebenar untuk Chiropractic Sangat Common Soalan

Ice Atau Haba? Jawapan sebenar untuk Chiropractic Sangat Common Soalan

Bilakah saya patut menggunakan ais? Sekiranya saya menggunakan haba? Ini mungkin dua soalan-soalan yang paling biasa ditanya oleh pesakit kiropraktik. Sama ada anda mengalami sakit belakang, sakit leher, pergelangan kaki terseliuh, atau kecederaan yang lebih tua, ais atau haba mungkin hanya jawapan untuk mengurangkan kesakitan anda dan mempercepatkan pemulihan. Rawatan ini adalah mudah, murah, dan berkesan. Membuat pilihan yang salah dalam ais berbanding perdebatan panas, bagaimanapun, dan anda benar-benar boleh membuat anda sakit dan keadaan lebih teruk. Mari kita membersihkan udara dan membincangkan apa keadaan meminta permohonan ais dan apabila haba harus digunakan.

Sama ada untuk memilih ais atau haba bergantung kepada tiga faktor utama: jenis kecederaan dan kesakitan, usia kecederaan, dan matlamat rawatan khusus anda. Kehadiran keadaan kesihatan yang lain yang mendasari juga boleh memainkan peranan yang penting dalam rawatan yang diterima, tetapi tiga faktor penentu utama biasanya seperti yang dinyatakan di atas. Dengan itu dalam fikiran, mari kita mengkaji secara ringkas jenis utama kesakitan dan kecederaan.

Terdapat dua kategori utama sakit dan kecederaan: akut dan kronik. Kecederaan akut adalah mereka yang baru sahaja baru-baru ini berlaku. Secara umum, kecederaan yang berlaku dalam tempoh 72 jam lalu diklasifikasikan sebagai kecederaan akut. Sakit akut adalah sakit yang bermula baru-baru ini dan tiba-tiba dan biasanya dengan tujuan yang baik yang dikenal pasti. Sebagai contoh, bayangkan anda mencederakan belakang anda sambil bergerak kotak di tingkat bawah tanah atau anda terseliuh buku lali anda semasa bermain bola keranjang. Ini adalah kecederaan yang akut. Kecederaan akut biasanya melibatkan bengkak dan kawasan yang berkenaan merah dan tender untuk disentuh disebabkan oleh keradangan. Kecederaan akut ringan dan sakit secara umumnya bertahan lama dan pergi dengan segera.

Sebaliknya, kecederaan kronik dan sakit berkembang lebih perlahan dari masa ke masa. Dengan keadaan kronik anda sering tidak dapat menentukan sebab tertentu atau masa keadaan bermula. Sebagai contoh, anda mungkin perasan sakit lutut membosankan omelan dan tidak dapat dijelaskan atau sakit belakang yang perlahan-lahan muncul tanpa sebab yang diketahui. Sakit kronik biasanya melibatkan bengkak atau keradangan kurang jika dibandingkan dengan pelbagai yang akut. Sakit kronik pada umumnya lebih gigih dan lama hidup daripada sakit akut dan kecederaan. Ais adalah rawatan pilihan untuk sakit akut dan kecederaan yang telah berlaku dalam tempoh tiga hari lepas. Jika anda mempunyai kecederaan baru-baru ini, lebam, atau bengkak ais adalah pilihan terbaik. Anda mungkin tertanya-tanya apa ais sebenarnya tidak, jadi mari kita lihat beberapa kesan memohon ais kepada badan.

Terapi sejuk sedates saraf yang bertanggungjawab untuk menghantar isyarat sakit dan dengan itu mewujudkan kesan kebas untuk mengurangkan atau menghilangkan kesakitan. Ais boleh kekejangan otot juga tenang dikaitkan dengan kecederaan akut. Terapi sejuk juga menyebabkan vasoconstriction yang merupakan penyempitan saluran darah. Penyempitan ini mengurangkan darah dan aliran bendalir yang membantu mengawal sebarang pendarahan mikroskopik dan juga mengurangkan bengkak dan keradangan.

Apakah cara yang terbaik untuk memohon ais? Pek ais terbaik adalah lembut, fleksibel, dan mampu untuk disesuaikan dengan bentuk kawasan badan yang terlibat. Walaupun pelbagai pek ais komersial yang ada, salah satu penyelesaian yang paling berpatutan dan berkesan adalah mungkin betul dalam peti sejuk rumah anda. Satu beg plastik sebahagiannya dipenuhi dengan ais dihancurkan, atau beg kacang beku, membuat pek ais ideal. Balut pek ais dalam tuala untuk keselesaan dan untuk mengelakkan radang dingin. Sapukan ais ke kawasan yang terlibat kira-kira 10 hingga 15 minit dan kemudian keluarkan. Membolehkan kulit untuk kembali ke suhu bilik biasa tanpa bantuan (satu proses yang biasanya mengambil masa kira-kira satu jam) sebelum memohon semula ais. Proses ini boleh diulangi beberapa kali sehari selama kira-kira 3 atau 4 hari.

Ice dianggap pilihan yang paling selamat jika anda tidak pasti sama ada untuk menggunakan ais atau haba. Dua frasa untuk membantu anda ingat ini peraturan umum adalah "ais adalah baik" atau "ais adalah kawan anda". Jika anda ragu-ragu, gunakan ais. Anda mempunyai peluang kurang menyebabkan bahaya jika anda tidak betul menggunakan ais berbanding haba. Sekarang kita mempunyai pemahaman yang lebih baik bila untuk menggunakan ais, mari kita berbincang bila untuk menggunakan haba.

Haba adalah pilihan yang terbaik untuk keadaan yang kronik. Ia juga boleh digunakan untuk kecederaan yang lebih tua daripada kira-kira 4 hari selagi mana-mana keradangan telah reda. Ketegangan yang berterusan, sakit otot jangka panjang dan sakit, dan kekejangan otot kronik sering bertindak balas dengan baik kepada haba.

Apa haba lakukan? Haba meningkatkan suhu tisu yang meningkatkan fleksibiliti tisu lembut dan pelbagai bersama gerakan. Haba juga menyebabkan vasodilatasi yang merupakan pelebaran pembuluh darah. Vasodilatasi ini membawa kepada peningkatan aliran darah ke kawasan. Peningkatan peredaran membawa lebih banyak oksigen dan nutrien penting ke kawasan yang cedera dan meningkatkan penyingkiran hasil sampingan sisa. Walaupun ini adalah sangat membantu untuk mempercepatkan penyembuhan dan pemulihan, ia juga boleh membawa kepada peningkatan keradangan dan bengkak. Ini adalah salah satu sebab haba tidak boleh digunakan atas kecederaan akut atau di kawasan di mana keradangan hadir.

Apakah cara yang terbaik untuk memohon haba? Haba lembap biasanya pilihan yang terbaik. Haba lembap dipercayai untuk menembusi lebih jauh daripada haba kering dan ia juga mengelakkan dehidrasi kulit yang sering boleh berlaku dengan haba kering. Walaupun jumlah yang lebih besar daripada sumber haba lembap komersial yang ada, pancuran mudah panas atau mandi adalah cara mudah untuk memohon haba lembap untuk kawasan. Damp, tuala panas adalah satu lagi sumber yang mudah dan berkesan haba lembap. Tuala atau lain-lain halangan sentiasa perlu digunakan antara kulit dan haba sumber untuk mengelakkan kebakaran. Suhu rawatan harus hangat dan selesa. Haba lembap boleh digunakan selama 15 hingga 20 minit pada satu masa. Haba yang kemudian perlu dikeluarkan selama dua puluh hingga tiga puluh minit sebelum memohon semula. Proses ini boleh diulangi beberapa kali sehari.

Kecuali diarahkan secara khusus oleh Chiropractor anda atau lain-lain pembekal penjagaan kesihatan, haba tidak sepatutnya digunakan untuk lebih daripada kira-kira 20 minit pada satu masa. Jangan sekali-kali tidur di atas pad pemanas atau sumber pemanasan yang lain kerana ini boleh membawa kepada kebakaran atau kecederaan lain.

Bergantung kepada keadaan anda, manfaat haba dan ais sering boleh digunakan digabungkan untuk membentuk penyelesaian rawatan ideal. Sebagai contoh, jika anda mengalami sakit bahu kronik dan kejang anda boleh memohon haba ke kawasan itu sebelum melibatkan diri dalam senaman atau aktiviti. Kenaikan haba pelbagai gerakan dan fleksibiliti bahu untuk lebih menyediakannya untuk aktiviti yang akan datang. Selepas senaman atau aktiviti anda kemudian akan memohon ais ke bahu untuk menghadkan kesakitan dan keradangan.

Kesimpulannya, panas dan ais adalah mudah, murah, dan berkesan sumber rasa sakit untuk sakit belakang, sakit leher dan banyak lagi. Memilih penyelesaian yang tepat untuk keadaan tertentu anda adalah penting untuk mengelakkan daripada membuat kesakitan dan gejala-gejala buruk anda. Ice paling baik digunakan untuk kawasan-kawasan bengkak dan radang dan bagi kecederaan akut yang berlaku dalam tempoh 72 jam lalu. Ais hendaklah digunakan dibalut dengan tuala selama sepuluh hingga lima belas minit dan kemudian dikeluarkan selama satu jam. Proses ini boleh diulangi beberapa kali sehari selama tiga hari.

Haba adalah berkesan untuk sakit kronik dan kekakuan. Haba lembap adalah lebih kering haba kerana ia menembusi lebih mendalam. Terapi haba boleh digunakan selama 15 hingga 20 minit dan kemudian ia perlu dikeluarkan selama kira-kira satu jam sebelum ia memohon semula. Proses ini boleh diulangi 3-4 kali sehari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar