Kamis, 12 November 2015

3 Power Herbs Itu Fight Cancer

3 Power Herbs Itu Fight Cancer

Apabila anda bertanya kepada seseorang tentang penyakit ini yang paling maut dia tahu, jawapannya kemungkinan besar anda akan dapat adalah kanser. Kehidupan ramai orang sedang diambil kerana penyakit ini dahsyat. Kemajuan hari, kita juga menghadapi jenis lebih berbeza kanser. Hampir setiap bahagian badan kini boleh musnah oleh sel-sel kanser merasa jijik.

Dan jika ia tidak mencukupi, rawatan yang biasa diperlukan untuk kanser adalah sama menyakitkan kerana penyakit itu sendiri. Ramai orang yang terlibat dengan kanser enggan menjalani kemoterapi kerana kesan sampingan rawatan boleh membawa kepada kepada pesakit. Oleh kerana itu, sesetengah orang berharap kepada rawatan alternatif yang semakin popular walaupun bukan cadangan-doktor dan pakar.

Orang berfikir bahawa jika herba berkesan untuk melawan pelbagai jenis penyakit, mengapa tidak mereka digunakan untuk menyembuhkan kanser? Mereka tidak lagi terbukti untuk merawat kanser sepenuhnya tetapi bagi sesetengah orang, ia tidak akan mencederakan untuk mencuba. Berkesan herba melawan kanser biasanya (1) menghapuskan punca kanser, (2) menguatkan imuniti badan kita terhadap penyakit dan (3) menghalang pertumbuhan sel-sel kanser. Berikut adalah senarai beberapa remedi herba yang digunakan untuk melawan kanser.

Bawang putih

Bawang putih adalah herba yang sangat digunakan secara meluas dalam menurunkan kedua-dua kolesterol dan trigliserida. Ia juga mempunyai anti-pembekuan dan anti-bakteria dan di samping itu, tidak ramai yang tahu bahawa ia juga mempunyai ciri-ciri anti-tumor. Bawang putih mengandungi fitokimia yang membantu dalam menyingkirkan toksin dan radikal bebas yang terdapat di dalam badan.

Terdapat kajian yang membuktikan bahawa kanser berlaku paling mungkin pada orang yang mengambil sejumlah besar makanan yang kaya dengan sebatian organosulfur, sebatian yang juga ditemui dalam bawang putih. Sebatian yang sama juga didapati menghalang sel-sel kanser terutamanya mereka yang boleh didapati dalam payudara. Ia juga memerangi kanser hati. Sebatian organosulfur boleh melawan kanser kerana antioksidan yang menghalang pertumbuhan tumor.

Selain sebagai agen anti-kanser, bawang putih juga kaya dengan allicin yang merendahkan kolesterol darah dan ia juga mempunyai keupayaan untuk menurunkan gula dalam darah dan meningkatkan aktiviti insulin, yang penting dalam melawan penyakit kencing manis.

Milk thistle

Milk thistle adalah tumbuhan perubatan yang biasanya digunakan untuk merawat vena varikos, masalah haid dan kemurungan. Sesuai dengan namanya, ia juga digunakan untuk meningkatkan pengeluaran susu ibu di kalangan wanita. Milk thistle juga telah digunakan untuk menyahtoksik hati.

Milk thistle digunakan untuk merawat penyakit hati seperti sirosis dan hepatitis. Ini adalah kerana kompaun yang banyak terdapat dalam rumput duri susu iaitu silymarin flavanoid yang mempunyai kesan antioksidan yang sangat baik. Kilang itu juga boleh bertindak sebagai penawar terhadap keracunan cendawan. Ia melindungi hati daripada racun dari alam semula jadi dan juga racun buatan manusia.

Selain daripada itu, ia telah terbukti bahawa susu thistle meneutralkan radikal bebas kerana kandungan glutathione, yang menghalang pengeluaran bahan kimia yang menyebabkan keradangan hati dan juga merangsang pertumbuhan sel-sel baru dan oleh itu menjana semula tisu hati. Ia juga merupakan rawatan yang digunakan herba untuk diabetes dan psoriasis.

Keupayaannya untuk meningkatkan fungsi hati membawa kepada kajian lanjut sama ada milk thistle boleh melawan kanser hati. Walaupun kajian lanjut mendakwa bahawa sebatian flavanoid yang fpund dalam rumput duri susu boleh membantu buah pinggang membuang toksin dalam badan yang lebih baik. Ia juga telah mendapati bahawa milk thistle boleh melambatkan pertumbuhan payudara, prostat dan sel-sel kanser pangkal rahim.

Kunyit

Kunyit adalah rempah kuning- oren yang tergolong dalam keluarga yang sama seperti halia. Selain daripada digunakan sebagai rempah untuk memasak, ia juga digunakan untuk ciri-ciri perubatan. Banyak kajian telah dibuat untuk membuktikan kunyit yang benar-benar adalah herba hairan terhadap kanser.

Kunyit mendapat tahu dapat menghalang sel-sel kanser yang juga dipertingkatkan dengan hormon kuat. Ia perlahan oleh 98 peratus. Satu lagi kajian menunjukkan bahawa ia menghalang pertumbuhan sel-sel kanser payudara yang disebabkan oleh gabungan bahan kimia toksik.

Dalam kajian yang lain di mana bakteria terkena dos besar sinaran yang berpotensi boleh menyebabkan kanser, kunyit dapat mengganggu pertumbuhan sel-sel kanser. Daging terbakar yang mengandungi sebatian karsinogen dan bahan kimia boleh dielakkan dengan memerap daging dengan kunyit sebelum memasak. Ini mengurangkan pembentukan carcinogenics berkata. Kunyit juga didapati membantu meningkatkan imuniti seseorang individu dan juga sebagai agen berkesan dalam membantu luka sembuh dengan cepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar