Kamis, 12 November 2015

Satu Gambaran Keseluruhan Alternative Medicine Pilihan Rawatan

Satu Gambaran Keseluruhan Alternative Medicine Pilihan Rawatan

Terdapat minat yang semakin meningkat akhir-akhir ini dalam pelbagai ubat-ubatan alternatif. Doktor allopathic mula menggabungkan rawatan alternatif lebih dan lebih, menggabungkan alternatif dan perubatan tradisional ke dalam perubatan pelengkap. Antara rawatan alternatif yang digunakan adalah pelbagai besar tradisi, tidak mudah diringkaskan. Beberapa, tetapi tidak semua, bergantung kepada ubat semula jadi. Perubatan Alternatif adalah istilah payung yang merujuk kepada apa-apa jenis amalan penyembuhan atau rawatan di luar bidang perubatan Barat tradisional yang diamalkan oleh doktor konvensional. Oleh kerana ia merujuk kepada pendekatan begitu banyak berbeza, ia adalah sukar untuk menentukan apa yang ada, di luar menjadi apa-apa rawatan selain daripada allopathic perubatan Barat. Walau bagaimanapun, jenis perubatan alternatif yang boleh dibahagikan kepada beberapa kategori yang luas yang lebih mudah ditakrifkan.

Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif telah mengklasifikasikan jenis perubatan alternatif dan pelengkap kepada lima kategori yang luas. Ubat minda-badan merujuk kepada mana-mana jenis pendekatan yang memberi tumpuan kepada kesan minda atas kesihatan fizikal. Terdapat beberapa pendekatan alternatif yang jatuh di bawah kategori ini, termasuk hipnosis, biofeedback, dan meditasi. Amalan biologi diasaskan ialah kategori lain yang dicipta oleh NCCAM; ia merujuk kepada mana-mana pendekatan yang bergantung kepada bahan yang terdapat dalam alam semula jadi sebagai pencegahan atau ubat. Ini termasuk ubat-ubat herba, vitamin dan makanan tambahan, kegunaan perubatan ganja, dan lain-lain jenis rawatan.

Satu lagi kategori perubatan alternatif adalah amalan manipulasi dan berdasarkan badan. Ini merujuk kepada mana-mana pendekatan yang bergantung kepada pelarasan atau manipulasi badan untuk menangani pelbagai gejala. Termasuk dalam kategori ini ialah perubatan kiropraktik dan osteopathic, serta urut; umumnya, jenis pendekatan yang diterima, sekurang-kurangnya satu mata, oleh kebanyakan doktor allopathic. Kurang difahami oleh doktor tradisional adalah kategori perubatan tenaga. Rawatan ini percaya bahawa penyakit adalah disebabkan oleh gangguan kepada medan tenaga badan dan berusaha untuk sembuh dengan membetulkan tenaga badan. Ubat tenaga termasuk rawatan seperti akupunktur, reiki, dan sentuhan penyembuhan.

Kategori yang luas perubatan alternatif adalah sistem-sistem perubatan seluruh dilabel. Ini merujuk kepada apa-apa jenis ubat yang telah dibangunkan secara berasingan daripada perubatan barat konvensional. Ia termasuk pendekatan seperti perubatan tradisional Cina, homeopati, naturopati, dan perubatan Ayurveda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar