Kamis, 12 November 2015

Kencing malam, Membantu Dewasa Tidur Lebih Baik Pada Malam

Kencing malam, Membantu Dewasa Tidur Lebih Baik Pada Malam

Masalah membasahkan katil dalam kes itu untuk orang dewasa adalah perkara baru. Bagi orang dewasa yang mengesyaki mereka berisiko atau mempunyai potensi untuk kencing malam perlu berjumpa doktor yang selamat boleh menentukan sama ada masalah itu adalah satu yang serius.

Dewasa membasahkan waktu malam biasanya disertai dengan satu lagi kes kecacatan dan tidak benar-benar kes bersendirian. Membasahkan katil boleh menemani seseorang yang sedang melanda dengan kencing manis, atau seseorang yang mengalami buah pinggang atau pundi kencing jangkitan, atau jangkitan saluran kencing (UTI). Walaupun terdapat lampin dewasa yang dijual di pasaran yang boleh membantu seseorang berasa lebih selesa, isu mengapa seseorang kencing masih Katil di zaman dewasa masih membimbangkan.

Dalam mencari punca-punca kencing malam, terdapat pelbagai jenis sebab-sebab yang disyorkan. Ini telah adalah antara alahan, anemia darah, iklim. Ia telah mendapati bahawa orang dewasa katil basah adalah disebabkan oleh sebab-sebab psikologi seperti tekanan dan trauma.

Bagi sesetengah kes, ia adalah penurunan kekuatan elastik pundi kencing untuk memegang cecair dari orang-orang yang hood kanak-kanak hingga kini. Hanya apabila otot tidak lagi cukup kuat untuk menjaga cecair dalam sebabnya mengapa ramai orang dewasa cenderung tidur yang basah.

Rawatan
Terdapat beberapa ubat-ubatan yang boleh diambil untuk membantu mengawal dewasa masalah kencing malam mereka. Satu ubat yang dipanggil DDAVP, membantu badan mengurangkan jumlah cecair yang dihasilkannya supaya pundi kencing tidak mempunyai keperluan untuk membuang air kecil. Ini bukan satu penyelesaian sehenti tetapi hanya satu langkah untuk mengawalnya.

Orang dewasa yang mempunyai insomnia mungkin tidak yakin untuk menggunakan ubat ini kerana ia cenderung untuk menghasilkan komplikasi ditambah dan boleh membuat katil dewasa basah lebih daripada yang diperlukan.

Keindahan DDVAP adalah bahawa ia datang dalam pelbagai bentuk. Ia boleh dimakan sebagai pil atau semburan hidung. Tidak ada had masa yang ditetapkan atau tempoh untuk mengambil ubat ini kerana ia tidak menyebabkan ketagihan atau berbahaya. Beberapa orang dewasa mungkin mengalami sakit kepala atau loya yang berkaitan dengan dadah tetapi tidak lebih.

Satu lagi ubat yang boleh diambil oleh orang dewasa adalah ubat anti-depresan dipanggil imipramine. Dadah ini secara drastik mengurangkan jumlah cecair yang dihasilkan oleh badan pada waktu malam tetapi mempunyai kesan sampingan yang serius.

Membasahkan katil dewasa adalah masalah yang ramai doktor yang digunakan untuk merawat dan ia bukan sesuatu yang tidak dapat diubati lagi. Orang dewasa yang mempunyai dilema ini tidak perlu berasa malu tetapi mendapatkan rawatan untuk itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar