Kamis, 12 November 2015

Sesetengah Pilihan dalam Perubatan Alternatif

Sesetengah Pilihan dalam Perubatan Alternatif

Perubatan alternatif pada masa kini semakin popular kerana konsep penyembuhan ia menggalakkan. Orang yang prihatin dan bimbang tentang menggunakan ubat-ubatan kimia untuk merawat penyakit mencari perubatan alternatif untuk faedah mereka kerana ia menggunakan kaedah semula jadi dan kaedah untuk membuat pesakit berasa lebih baik.

Pesakit tidak terhad kepada hanya satu bentuk. Malah terdapat banyak pilihan dalam perubatan alternatif yang kita boleh memilih daripada. Terdapat banyak bentuk perubatan alternatif. Penyembuhan Chiropractic, sebagai contoh, memegang konsep bahawa keadaan sistem muskuloskeletal mempunyai pengaruh langsung sistem saraf badan dan kesihatan umum. Kaedah penyembuhan menggunakan terapi yang memanipulasi tulang belakang dan tisu. Keberkesanan proses penyembuhan ini dibahaskan dan mengkritik tetapi ia diragui untuk meringankan rasa sakit di belakang.

Akupunktur adalah jenis penyembuhan alternatif yang menangani perkara tertentu di dalam badan untuk mengurangkan sakit-sakit badan. Jarum kecil dan khas dimasukkan ke dalam kawasan tersebut untuk menghasilkan kesan yang diingini. Proses penyembuhan telah digunakan sejak tahun purba terutamanya oleh orang Cina. Akutekanan adalah satu lagi bentuk Acupuncture yang dilakukan dengan cara yang sama seperti akupunktur, tetapi bukan jarum, tangan dan siku digunakan.

Herba adalah satu lagi pilihan dalam perubatan alternatif. Seperti namanya, rawatan yang melibatkan penggunaan herba dalam merawat penyakit dan mengekalkan kesihatan yang memuaskan. Ekstrak dari tumbuh-tumbuhan digunakan terutamanya sebagai asas perubatan dalam industri pharmaceutics untuk banyak tahun, itulah sebabnya herba telah mendapat populariti lebih di kalangan pesakit. Di samping itu, herba yang dikatakan mempunyai jangka panjang kesan positif ke atas badan kerana mereka adalah semulajadi dan tidak mengandungi bahan-bahan tiruan yang ubat-ubatan lain mungkin mengandungi. Namun, hanya langkah-langkah berjaga-jaga yang perlu dipatuhi dalam mengambil ubat-ubatan tradisional, herba dan tumbuh-tumbuhan juga perlu digunakan dengan betul dan tepat. Terdapat tumbuhan yang memerlukan kaedah dan dos yang tertentu yang dianggap sesuai untuk keadaan kesihatan tertentu. Ia adalah lebih baik untuk berunding dengan pakar herba berkelayakan jika tidak pasti mengenai cara untuk menggunakan herba atau tumbuhan.

Aromaterapi adalah satu bentuk perubatan alternatif yang pada asasnya menggunakan sifat-sifat penyembuhan minyak pati daripada tumbuhan. Ia boleh digunakan bersama-sama dengan lain-lain bentuk penyembuhan. Sebagai contoh apabila anda ingin mempunyai urutan, aromaterapi mungkin terlibat dengan menggunakan krim aromatik, losyen atau lilin untuk meningkatkan proses penyembuhan. Apabila aroma minyak disedut, otak adalah isyarat untuk rangsangan. Minyak pati yang berbeza digunakan mengikut sifat-sifat semula jadi mereka untuk mendapatkan kesan yang diingini pada badan.

Urut terapeutik juga satu penyembuhan alternatif. Ini adalah jenis urut yang bertujuan untuk memberikan kesan terapeutik pada badan dan percubaan untuk menyembuhkan penyakit badan. Ia berbeza daripada urut kelonggaran yang hanya menggalakkan tubuh untuk berehat. Walaupun di beberapa tempat, urut terapeutik juga mungkin santai, matlamat utama dalam setiap sesi cenderung ke arah penyembuhan dan bukannya kelonggaran untuk badan. Satu boleh mendapatkan urutan terapeutik dari pelbagai spa dan studio kesihatan yang menawarkan rawatan urut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar