Kamis, 12 November 2015

Profesor Zhang dan Her Gua Sha Therapy

Profesor Zhang dan Her Gua Sha Therapy

Pada tahun 1989 Prof. Dong Jianhua dan Prof. Jiang Liangduo, pakar-pakar terkemuka dalam perubatan Cina, memperkenalkan pengalaman mereka dalam menggunakan terapi mengikis untuk merawat penyakit demam di sebuah persidangan perubatan antarabangsa buat kali pertama. Pada tahun 1991 Prof. Lii Jiru dari Taiwan, datang ke tanah besar China untuk mengajar terapi mengikis meridian berpandukan teori meridian perubatan Cina. Kaedah ini berkesan untuk pelbagai penyakit dan membuka laluan baru untuk pencegahan dan rawatan penyakit melalui terapi semula jadi.

Dalam usaha untuk membangunkan terapi ini, Profesor Zhang telah mengkaji mekanisme terapeutik dan tindakan klinikal mengikis terapi dengan cara menggabungkan teori-teori kedua-dua perubatan Cina dan Barat. Kajian telah mendapat sokongan daripada Prof Hao Wanshan, seorang pakar terkemuka di Universiti Beijing Perubatan Tradisional Cina. Beliau menegaskan: "Mengikis terapi adalah satu kemahiran akupunktur tanpa penembusan kulit, terapi pertumpahan darah tanpa pendarahan dan urutan tanpa manipulasi tangan langsung." Menurut teori meridian perubatan Cina, teori-teori peredaran mikro perubatan Barat dan teori bioholographic, Profesor Zhang dikaji secara sistematik dan diringkaskan "terapi mengikis meridian" dan mencadangkan "terapi mengikis hologram."

Melalui amalan, Profesor Zhang merumuskan pelbagai manipulasi sesuai untuk "meridian hologram mengikis terapi," menggunakan plat khusus mengikis (tanduk kerbau, produk jed) dalam kombinasi dengan mengikis minyak untuk mengikis bahagian yang terjejas permukaan badan dan kawasan hologram (mata) untuk rawatan dan pencegahan penyakit. Ini menjadikan mengikis terapi yang lebih mudah dan berkesan, dan ia dikenali sebagai "Generasi ketiga mengikis terapi" oleh pakar-pakar di China Akademi Perubatan Tradisional Cina.

Di samping meningkatkan kesan penyembuhan, terapi mengikis baru juga membantu mencegah dan mendiagnosis penyakit, kerana ia boleh menemui perubahan patologi terpendam dalam tubuh manusia. Mendiagnosis penyakit dengan hologram terapi meridian mengikis mudah dan langsung, dan tidak memerlukan apa-apa kelengkapan pemeriksaan moden. Dengan menggunakan kaedah mendiagnosis dan rawatan boleh dijalankan pada masa yang sama.

Pada bulan Oktober 1996 dan November 1997, sebagai pakar perubatan dari tentera, Profesor Zhang dihadiri 31 Persidangan Antarabangsa Tentera Perubatan yang diadakan di Beijing dan persidangan akademik dalam sambutan ulang tahun kesepuluh Persekutuan Dunia Akupunktur dan Moxibustion Pertubuhan, dan dirawat latihan kecederaan di tempat kejadian dengan terapi ini, dengan keputusan yang memuaskan. Sifat saintifik hologram terapi meridian mengikis telah diakui oleh pakar-pakar perubatan dari pelbagai negara.

Dalam usaha untuk menggalakkan teknik guasha terapi semula jadi beliau dan memberi sumbangan kepada penjagaan kesihatan, menyerap intipati mengikis tradisional yang digunakan dalam perubatan rakyat dan mengikis meridian, Dia mengeluarkan buku Nama "Holographic Meridian mengikis Therapy", menggabungkan teori meridian Cina perubatan, teori-teori asas perubatan Barat dan teori bioholographic dalam buku beliau, serta pengalaman klinikal pengarang dan hasil belajar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar