Kamis, 12 November 2015

Kaki atlet - 9 Langkah untuk Merawat Kaki atlet

Kaki atlet - 9 Langkah untuk Merawat Kaki atlet

Kaki makan air adalah disebabkan oleh kulat parasit yang biasanya menyerang kaki. Ramai orang yang dibelenggu oleh malady ini, kerana organisma yang menyebabkan ia tersebar dari tingkat tercemar sekitar kolam dan pancuran mandi. Kulit di antara jari kaki adalah yang paling sering menyerang, tetapi penyakit ini boleh merebak ke mana-mana bahagian kaki dan boleh keluar pada tangan. Walau bagaimanapun, apa yang kelihatan di tangan biasanya disebabkan oleh toksin diserap dalam aliran darah daripada organisma diri mereka sendiri.

Sebagai kaki makan air membangun, lepuh atau retak muncul pada kulit, yang melembutkan, berubah menjadi putih, dan kulit dari dalam serpih. Maka adalah gatal-gatal dan terbakar - kadang-kadang kesakitan. Penyakit ini lebih teruk dalam panas berbanding cuaca sejuk.

Apa nak buat

Pastikan kawasan kulit yang terjejas kerana sejuk dan kering yang mungkin. Memakai sandal atau kasut terbuka berujung akan membantu.
Melindungi ahli-ahli isi rumah dengan menahan diri dari berjalan berkaki ayam di sekitar rumah, terutama bilik mandi. Jangan gunakan pancuran keluarga, dan sebelum menggunakan tab mandi rendam kaki sekurang supaya lima minit dalam panas, larutan tepu asid borik.
Setiap malam sebelum tidur mencuci secara ringkas kaki dengan sabun lembut dan air suam. Kemudian rendam kaki selama 15 hingga 30 minit dalam panas, larutan tepu asid borik. Jika penyelesaian asid borik tidak boleh didapati, gunakan larutan garam yang hangat (satu sudu besar garam ke satu liter air). Kemudian dengan sedikit kain kasa memilih dan gosok jauh bit semua longgar kulit, menjaga supaya tidak mendapat apa-apa bahan yang tercemar di bawah kuku. Kemudian memohon krim kaki atlet, bekerja dengan hati-hati ke dalam kulit yang terjejas, terutama di antara jari kaki.
Setiap pagi, lapkan krim baki berubat dengan kain kasa yang kering dan debu kawasan kulit yang tebal dengan serbuk antiseptik.
Pakai hos kapas, sebaik-baiknya putih, yang berubah-ubah setiap hari. Untuk basuh hos, rebus selama sepuluh minit atau jangkitan semula yang pasti.
Jika kudis muncul di tangan, menggunakan salap hanya ringan. Jika gatal-gatal yang teruk, memohon 1 peratus fenol dalam losyen calamine. Apabila luka pada kaki telah sembuh, mereka yang di tangan mungkin akan hilang.
Untuk mengelakkan berulang selepas jangkitan itu kelihatan diubati, memohon 2 peratus ammoniated merkuri salap setiap malam, dan talkum mengandungi 1 peratus daripada asid salisilik setiap pagi, meneruskan rawatan selama beberapa minggu. Debu serbuk yang sama ke dalam kasut setiap hari.
Dalam kes-kes yang teruk, menghalang kaki sebanyak mungkin dan menggunakan gali dan krim berubat seperti dalam (3) dua kali sehari dan bukan sekali.
Dalam kes yang berterusan berunding doktor kulit. Antibiotik biasanya membantu, tetapi ini memerlukan preskripsi doktor.
Orang dengan penyakit kaki makan air perlu bertimbang rasa orang lain dengan tidak menggunakan pancuran awam atau kolam renang sehingga jangkitan beliau sembuh sepenuhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar