Kamis, 12 November 2015

Qigong dan Total Health

Qigong dan Total Health

Qigong adalah satu pendekatan yang holistik untuk kesejahteraan dan adalah alat yang berkuasa untuk mengatasi penyakit jika anda mempunyai ia. Ia membawa manfaat fizikal, emosi, mental dan rohani. Saya akan mengambil setiap menurut giliran dan menerangkan merupakan beberapa penambahbaikan yang anda boleh menjangka untuk mengalami dalam hidup anda apabila anda mengamalkan qigong.

FIZIKAL - rintangan anda untuk batuk dan selsema meningkat, saya telah hilang kiraan bilangan pelajar yang pra-Qigong hanya perlu diberi perhatian oleh seseorang dengan selesema dan pada keesokan harinya mereka akan mempunyai. Mengamalkan qigong mereka tidak, jika pernah dapat ditangkap oleh beberapa 'bug'.

Ada sebab yang benar-benar baik untuk ini, kerana anda mengamalkan qigong bermula tenaga anda mengalir secara harmoni melalui laluan tenaga (meridian) badan anda dan ini meningkatkan tubuhmu kuasa ASLI untuk berurusan dengan semua 'mundur ease- agen penyebab SEBELUM anda tahu ada masalah.

Keupayaan anda untuk mengendalikan tekanan semula jadi dan kesan kehidupan moden akan meningkat. Anda tahu perkara-perkara dalam hidup anda yang kini 'tekan butang anda? Secara beransur-ansur keupayaan mereka untuk sampai kepada anda akan berkurangan kerana anda mengambil semuanya dalam langkah anda.

Anda akan mendapati diri anda bangun awal pada waktu pagi (secara semula jadi), rasa jelas berkepala dan bersedia untuk memulakan hari. Walaupun ketika ini mula pertama berlaku, anda akan meyakinkan diri anda memerlukan lebih banyak tidur dan bangun pada masa yang biasa anda berasa goyah dan tebal yang diketuai - saya melakukannya dan mempunyai ramai pelajar saya.

EMOSI - Setiap kali anda berlatih qigong anda belajar bagaimana untuk 'membuka hati anda lebih dan lebih. Dan saya tidak bermaksud otot 4 kamar di dada anda. Saya membuat rujukan kepada 'short' Cina jantung. Dalam TCM jantung dianggap sebagai 'The Emperor' itu adalah pengawal yang besar - ia menempatkan Shen (minda / semangat) - iaitu ia sangat penting!

Akibatnya emosi anda akan menjadi lebih seimbang, anda tidak lagi akan merasa seperti anda berada di roller coaster dengan ketinggian menggayatkan dan menghancurkan rendah. Anda akan mengalami lebih ketenangan dan kegembiraan.

Semakin lama anda terus mengamalkan qigong setiap hari yang lebih biasa dan besar negeri-negeri ini akan menjadi.

MENTAL - Jika anda seperti 99.99% daripada penduduk, fikiran anda akan biasanya diisi dengan banyak perbualan sia-sia, sebahagian besar tidak sedarkan diri. Jika anda berhenti membaca ini selama satu minit anda boleh menyemak kenyataan itu untuk diri sendiri.

Berapa kerapkah sebuah lagu (yang anda mungkin tidak walaupun seperti sangat banyak) terjebak dalam fikiran anda pada gelung tidak berkesudahan? Berapa kerap anda pergi ke dalam sebuah bilik dan melupakan apa yang ia adalah anda pergi ke sana untuk? Pernahkah anda dalam perbualan dengan seseorang dan benar-benar lupa bahawa titik benar-benar penting yang anda mahu untuk membuat?

Pelajar Qigong kerap mengulas mengenai peningkatan yang ketara dalam kejelasan mental mereka. Ini tidak datang sebagai kejutan apabila menyedari anda bahawa amalan qigong secara aktif membangun kejelasan mental.

Tetapi apa yang jelas mental? Kejelasan mental adalah fikiran yang jelas, tetapi jelas tentang apa?

Jelas semua pemikiran.

Jadi, jika anda telah memperbaiki kejelasan mental adakah ini bermakna anda tidak lagi dapat berfikir? Bahawa anda akan menjadi dungu? Tidak, sebaliknya.

Apa yang dimaksudkan ialah apabila anda perlu memberi tumpuan kepada sesuatu sama ada masalah yang memerlukan penyelesaian, atau hanya memutuskan apa yang perlu ada untuk makan tengah hari, anda tidak mempunyai pemikiran yang merompak mengganggu fikiran anda daripada kuasa yang besar itu.

Sebagai contoh - pemikiran biasa adalah seperti sinar matahari, panas. Berfikir dengan manfaat kejelasan mental adalah seperti memegang kaca pembesar dan memberi tumpuan sinar matahari hingga titik halus. Sekarang anda mempunyai kuasa untuk membakar lubang dalam perkara-perkara!

ROHANI - Semangat / Shen bertanggungjawab untuk keupayaan anda untuk mencipta, ia secara langsung menyebabkan apa kecerdasan anda, ingatan dan keupayaan untuk menyuarakan berfikir dengan jelas.

Anda akan melihat bahawa terdapat pertindihan antara faedah emosi, mental dan rohani mengamalkan qigong dan ada sebab yang benar-benar baik untuk itu.

Anda lihat dari perspektif barat, kesihatan holistik dilihat dari aspek fizikal, emosi, mental dan rohani. Tetapi dari perspektif qigong hanya ada fizikal dan jantung. Dengan 'hati' yang berkaitan dengan emosi, mental dan rohani. Jadi penyakit emosi dan mental dianggap sebagai suatu penyakit jantung.

Kemurungan adalah mungkin penyakit yang paling biasa dalam hati, melaksanakan bukan sahaja 'semangat' anda, tetapi juga mempunyai kesan negatif ke atas emosi, fakulti mental anda dan fizikal kesejahteraan. Tetapi saya amat gembira untuk mengatakan bahawa terdapat banyak contoh pengamal qigong yang melalui amalan qigong mereka telah mengeluarkan hati / semangat mereka dari kezaliman kemurungan. Termasuk diri saya. Menemui latihan qigong terbaik untuk mengatasi kemurungan.

Malangnya terlalu ramai orang mengabaikan aspek kerohanian dalam kehidupan mereka dan semangat yang begitu penting untuk kesihatan, kebahagiaan dan kesejahteraan.

Kesimpulan

Qigong mempunyai potensi untuk mengatasi kesakitan dan penyakit, meningkatkan kesihatan, kecergasan, panjang umur, kejelasan mental dan penanaman rohani. Ia adalah alat yang berkuasa untuk Total Health.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar